7 feb. 2013

Är det lättare att älska sina barn om man klär dom i fina kläder?


Jag menar om barnen är överjävliga. Då kanske det hjälper att dom e så söta som möjligt? Så att man inte sätter ut dom i skogen menar jag. För ibland har man ju lust med just det.

Själv klär jag sällan "upp" mina barn. Kanske borde jag det? Göra dom till sådana där små "märkes dockor". Pimpa dom helt enkelt. Få barn som man kan visa upp. Piedestalbarn.

Jag är glad om jag ens får på barnen strumpor av samma par.

Men så ibland rinner lusten till. Att klä barnen fint. Fixa till dom. Gärna i matchande kläder.

- Nu ska VI på fest och nu ska NI vara sådär fina små dockbarn. Så mamsen får komplimanger över hur fina ni är. Och då kan jag bli tillfredsställd... eller hur var det nu? Varför klär jag upp er? För er eller för min skull?

Tja varför trimmar man en hund? För att den ska se vårdad ut. Så måste det vara. Jag vill att barnen ska se vårdade ut. Så att socialen inte kommer och tar dom... eller klär jag barnen fint bara för att dom ska bli lättare att älska?

8 kommentarer:

  1. Jag inbillar mig att det inte spelar så stor roll hur barnen ser ut, speciellt inte de tillfällen då de är överjävliga (då vill man ändå sätta ut dem i skogen ;) ). Å andra sidan kan man gotta sig lite extra i de få tillfällen man får till någorlunda hela, rena och fina kläder på dem i mer än en timme...typ. Jag kan tycka att då barnen valt helt själv efter sin egen smak, exempelvis pepparkakskläder som är i minsta laget några dagar innan sommarlovet eller de minst matchiga man kan komma på som de själva älskar - då är de som sötast eftersom de är sig själva :) Jag försöker i så många områden som möjligt låta barnen välja själva efter EGEN SMAK, utan att påverka (vilket är skitsvårt!). De borde väl få ha så pass makt att åtminstone själva välja vad de ska ha inpå kroppen tänker jag ibland, medan man ibland sätter på dem något "fint" kanske mest för att slippa andras åsikter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst r dom söta när dom väljer själva. Men inte alltid så praktiskt. Skidglasögon på bion :-)

      Radera
  2. Egentligen är det kanske helt galet att fokusera på utseendet överhuvudtaget?! Tyvärr är det ett sådant samhälle vi lever i och det tycks omöjligt att värja sig mot utseendefixeringen då det gäller både sig själv och sina barn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ÄR fel att BARA lägga fokus på hur FINA barnen är. Då kommer dom växa upp och inte tro att dom är värda något om dom inte är vackra... värt att tänka på både EN och två gånger...samtidigt ser världen ut som den gör....svårt

      Radera
  3. Intressanta tankar du har, som alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma intressanta inlägg du gör!!!

      Radera
  4. Ibland kan en klädsel få andra människor att väcka känslor. Sydde Madickenklänningar till mina två flickor när de var små och hade dessa på när vi skulle besöka en gammelmormor på ålderdomshemmet. Tanterna där vaknade upp och alla kommenterade flickorna och fick tag i sina minnen från sin egen barndom. De blev så glada. Åh vad det kändes gott!! /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen kläder skapar nostalgi för OSS vuxna...undra vad som kommer väcka mina nostagikänslor....en kommersiell BARBIE tröja kanske...det var charmigare förr.

      Radera