28 maj 2012

Delade meningar om delade magmuskler.

Det verkar råda delade meningar om hur och om man ska träna magen efter en graviditet. Nu efter lilla trean upptäcker jag att det inte direkt är en tvättbräda på magen längre. Snarare en tvättmaskin. Och som jag har förstått det så kan man få delade magmuskler när man är gravid. Det låter ju läskigt om ni frågar mig som är lite hypokondriskt lagd. Och detta kan i sin tur leda till bråck, mag- och tarmproblem, ont i ryggen och dålig hållning. Konstigt att man inte blir informerad om detta mer hos sin barnmorska (om jag inte glömt det såklart vilket kan vara fallet). Ännu konstigare är att vissa BM verkar tipsa om att man ska göra situps vilket är BIG NO NO. För tränar man fel så kan det bli värre!

Här hittade jag några vettiga övningar man "får" göra.

8 kommentarer:

  1. Åsså får man göra gamla hederliga plankan. Heja heja!

    SvaraRadera
  2. Plankan har jag hört om - Aldrig provat. Den ska jag kolla upp. Jag är ju kass på styrketräning men får nog ta tag i det där om en månad. Hörde att man tidigast kan börja träna efter tre månader... får fram till dess undvika att resa sig rakt upp ur sängen. Man ska tydligen rulla upp...Phu vad mycket att tänka på. Men börjar känna att min stackars rygg skriker på hjälp så. PUST STÖN STONK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plankan är bra! Jobbig men bra! Jag började träna efter min efterkontroll, fick godkänt på kniptestet och då körde jag igång med löpning. Styrketräning har jag aldrig tid med, gymmet är förbi. Numera är det landsvägen och löparskorna som gäller, sen plankan och armhävningar på gräsmattan!

      Gör rygglyft! Bra för både mag- och ryggmuskler!

      Du är bäst!

      Radera
    2. Du e grym. Tack för insp och pepp! Ska beställa tid för efterkontroll sen är det bara att köra. Det där med att hitta tiden blir spännande. Löpning är ju perfa dock har jag lite problem m knäna om jag springer på asfalt. Kanske blir det pensionärsvarianten med stavar ;-)

      Radera
  3. Här är en med delade magmuskler och navelbråck. Har kört barnvagnspromenader och valt rutter med många uppförsbackar -jätte bra träning för stödmuskulatur och rumpa :) Promenader med ett barn på ryggen och ett i vagnen stärker också musklerna utan att tära på lederna alltför mycket. Och ja, plankan är bäst! Nu fyller tvåan snart två och för någon månad sedan kom jag äntligen igång med löpningen igen. Tycker ändå det är bättre att vara snäll mot kroppen och låta den återhämta sig ordentligt i stället för att skynda och söndra den ännu mer. Lycka till och kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj navelbråck. Det låter inte skönt. Hoppas det bli bättre. Vet ingenting om just det. Men det är precis något sånt jag är rädd för att jag får om jag inte tränar rätt eller inte tränar alls.

      Jag ska vara snäll mot kroppen och verkligen inte hetsa.

      Tack för tipsen! Och Lycka till med ditt!!!

      Radera
  4. Min BM sa att man visst får göra situps men det är bara ok med "korsade" situps, dvs inte rakt upp, men att använda sido-magmusklerna är alltså ok efter efterkontrollen. Men har jag gjort några - icke, och hela tiden glömmer jag knipet också, suck. Snart har det gått tre månader och då ska jag börja jogga lite, hoppas bara lillan tar flaska så att jag i lugn och ro kan bege mig ut i naturen och röra på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska INTE ens göra snea situps har jag hört...Ja det där jäkla knipet det glömmer man ju stup i ett. SUCK.

      Radera