4 aug. 2012

Smaken är som baken


I går var vi hemma hos några vänner. Dom har renoverat ett gammalt hus som enligt omgivningen var utdömt att rivas. Men WOW vad fint dom hade gjort. Det var som att kliva in i en inredningstidning. Allt var så genomtänkt och gjort med sådan känsla och hjärta. Såg bara "EN" IKEA möbel och det var kökspallen. Annars kändes det som om dom hängt på aktioner de senaste fem åren. Gamla fina möbler som passar perfekt in i husets karaktär.

Men smaken är ju delad. Grannpojken hade kommit in och frågat varför dom hade en sådan ful gammal toalett. Så dom fick förklara att toaletten inte är gammal utan bara har en gammal stil. Kanske inte helt lätt att förstå för en femåring. Att man vill köpa något nytt som ser gammalt ut.

Sedan ikväll var jag hemma hos en nära vän till mig. Hon hade så där rent och avskalat. Inte alls mycket dekorerat. Hennes mamma är inredningsdesigner så hon fick nog av för mycket inredning när hon växte upp. Hon fick se baksidan av samma mynt. Hur mycket jobb det faktiskt ligger bakom att underhålla ett hem. Att hitta den där perfekta lampan. Hur stressfullt det kunde vara att alltid vara på jakt efter något som passade in i hemmet.


Vi får väl se vad vi får för stil här hemma. New England, Shabby-Chic, 50-tal eller IKEA? Eller så blandar vi allt. Kanske skiter vi i stil och bara kör på funktion. 
Den som lever får se. Ha en skön helg!

3 kommentarer:

  1. Vad intressant, jag är precis i flytt-tagen.Inredning har varit ett av mina stora intressen, tills för ett år sedan, då jag flyttade ihop med min pojkvän, som inte är så intresserad.

    Sen gick en väninna bananas, bytte ut hela sitt möblemang till 60-talsmöbler i teak och började jaga röhrstrand-porslin som en besatt. Jag blev lite stressad. Och irreterad, på att jag blev stressad. Nu har jag länge gått och funderat på det där, och i nästa lägenhet (mellanlandar hos min föräldrar -ingen kommentar- tills jag får en egen), så tänker jag försöka hålla det på en enkel nivå. Naturligtvis blir det loppis, men bara sådant som behövs, som köksbord osv. Bara saker jag verkligen känner för.
    Jag har gjort mig av med nästan alla mina gamla möbler som jag bara hade för att ''fylla ut'' eller ''just in case''. Det känns skönt, och spännande. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. SKÖNT att rensa. Jag var oxå väldigt intresserad av inredning. Speciellt när jag var tonåring ( och det i kombination med dålig smak kan du ju tänka dig hur det såg ut men utforskarglädjen var stor )

      Men nu känns det som om det är så mycket ändå. Det tar ju sån otrolig tid. Mitt mål ska nog vara att det känns skönt och praktiskt helst lite charmigt och personligt oxå. Men jag tänker inte ta kål på mig själv.

      Ja Fylla ut möbler är så intressant. Varför inte låta det vara tomt i en hörna liksom.

      Lycka till med din inredning!

      Radera