2 aug. 2012

Att organisera ett hem



Nu kommer det att blir ordning och reda. Bara jag hittar den optimala byrån på Blocket. Då kommer allt falla på plats och vårt hem kommer bli sådär fint. Det kommer att vara undanplockat överallt. Jag kommer aldrig behöva leta efter prylar som är borta.

Jag inbillar mig i alla fall att en bra början är att låta "var sak ha sin plats". Nycklar här. Enkronor här. Leksaker här. Sladdar här. Men en svår sak att organisera är posten och alla papper. Pärmar säger folk. Men det funkar inte för mig. Jag kör på hängmappar. Vilket jag har upptäckt funkar rätt bra. Min våta dröm är ett dokumentskåp, ett sådant som finns på gamla mentalsjukhus. Men det får bli när vi få större utrymme här hemma.

Jag är långt ifrån en ordningsam person. Det råder snarare kaos. Brukar skylla på kreativ kaos. Men om jag har ordning runt omkring mig så blir det mer ordning i huvudet. Om jag tex ska jobba så måste jag ibland börja städa innan jag kan börja jobba. Annars stör det koncentrationen. 

Så håll tummarna på att jag kommer hitta den där byrån som förvandlar mitt kaos till reda.

2 kommentarer:

  1. För många år sedan bjöd jag in en organisationskonsult till avdelningen för att vi skulle ha bättre ordning på kontoret och sluta ägna för mycket tid åt att leta efter dokument etc. Denna man berättade för mig att han i grunden var lat och slarvig och att det inte gick att ändra på det. Hans recept vara att skapa platser för olika saker och på dessa platser inte kräva noggrannhet. Man måste bestämma sig var gränsen ska gå och vad man orkar klara av. Lite oordning i ordningen är helt ok. Tror att frustrationen att leta efter saker tar mer kraft än att lägga saker på bestämda platser. Låt barnen deltaga och låtsas leka Memory. Det blev faktiskt bättre på kontoret!!/A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om jag är rätt ute med att skapa platser för olika saker :-) Vräka ner allt i en låda hi hi

      Radera