29 apr. 2013

Formulärfobi





Det var en gång en liten flicka som var rädd för formulär och blanketter. Varje gång hon fick hem en blankett i brevlådan så började hon kallsvettas och må dåligt. Hon förutsatte att det skulle bli fel ifyllt vad hon än skrev. Men så en dag hittade hon en människa som hette revisor. Hon blev så glad för att det visade sig att flickan kunde betala revisorn för att flylla i hennes blanketter. På så vis kunde flickan helt undvika att öppna kuvertet från skattemyndigheten. Hon var så lycklig för att äntligen slippa fylla i massa papper.

Men så en dag så blev flickan kvinna. Hon skaffade barn. Och med barnen kom det en massa nya blanketter som skulle fyllas i. Dagisscheman, sommartidpapper, försäkringskassanpapper, förskoleansökan, barnförsäkringspapper. Nästan varje vecka var det ett nytt papper som skulle fyllas i åt barnen.

Som tur var hade flickan, som nu var en kvinna, själv en mamma. En Mormor till hennes barn. Mormodern hjälpte sin dotter med jobbiga papper. Hon var nämligen expert på detta.

Snipp snapp snut så var denna saga slut.

Tänk på att fobier kommer i konstiga former. Ibland som formulär. Ibland som ormar eller höga höjder. Jag har vänner som e livrädda och känner obehag när dom ser en orm. Jag försöker att inte döma. Själv har jag formulärfobi. Om du tänker efter så har du säkert själv något som får dig att kallsvettas och få ångest.





3 kommentarer:

  1. Jag får också lite ångest av formulär, men har alltid (främst för några år sen) fått lite panik av att ringa till någon myndighet... Det kan ploppa upp tusen orsaker att smita från att ringa Försäkringskassan, CSN, skattemyndigheten eller något annat jobbigt ställe där man riskerar att känna sig dum och "ovuxen" som eventuellt inte kan svara på deras frågor eller är allmänt okunnig. När jag bodde hemma fick mamma alltid ringa åt mig och hon har också alltid haft fobi mot det. Jobbigt, men går faktiskt lite lättare för varje år och gång man gjort det. Lycka till med kommande ifyllningar! Och TACK för att du finns i mitt liv igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kan jag verkligen förstå. Det verkar finnas många som INTE gillar att ringa. Men jag känner att jag är är bättre på att formulera mig i tal än i skrift så jag ringer så myt hellre än skriver. Men visst e myndigheter läskiga!!!
      Tack för du följer bloggen trots mina dåliga uppdateringar på senare tid.

      Radera
  2. Mitt ord för det här är "blankettdyslexi"
    Jag ser att det står något men blir så stressad att jag inte kan läsa och förstå vad som ska göras. Blir helt galen.

    SvaraRadera