11 mars 2013

Livet borde vara mer som skidåkning



Man skulle få skyltar lite då och då om att det finns en lättare väg.  Typ:

• Två-barn-vägen (i stället för tre)

Bo-i-hyresrätt-vägen

Gift-dig-rikt-bli-lyxfru-vägen

Välj-ett-enklare-yrke-vägen

Köp-inga-husdjur-vägen

Åk-på-semester-med-svärföräldrarna-vägen

Köp-ett-par-platta-skor-vägen

Köp-bara-en-färg-på-alla-srumpor-vägen

...men hur kul skulle livet bli då? Om man alltid väljer det enkla? Det svåra är inte att välja det lätta. Det svåra är att veta NÄR man ska välja den lätta vägen. Utan att livet blir för tråkigt. När man skaffar barn så inser man vikten av att förenkla saker och ting. Där är jag nu. Förenkla utan att "förtråkiga" livet. Det är svårt.

Hur förenklar du din vardag?



10 kommentarer:

  1. Genom att minimera konsumtionsstress:
    - menskopp
    - mixar eget vällingpulver av havre- och andra gryn
    - tvättnötter

    osv. Allt för att aldrig hamna i paniken att något nödvändigt tar slut och paniken är ett faktum.

    SvaraRadera
  2. Laddar alltid kaffekokaren föregående kväll! Förbereder barnens kläder, speciellt tidiga morgnar. Även mina egna om jag ska klä mig i annat än föra till dagis-outfit eller löptrikåer. Planerar veckans matlista. Tyvärr förstör jag en del genom att sitta uppe för länge på kvällen och följaktligen sova för lite. En trött mamma är inte en livsförenklare! Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vill jag bli mer. Mer förberedande! Lägga fram barnens kläder mm Tack för tips

      Radera
  3. Jag övar aktivt på att lära mig var good enough-gränsen går:
    - Väljer halvfabrikat där det inte känns allt för onyttigt, t.ex. palt, falafel, fiskpinnar
    - Barnet får (med viss hjälp från vuxna) välja familjens middag minst en gång i veckan (jag slipper vara uppfinningsrik och maten slinker ner)
    - Står ut med obehaget och låter dammråttorna ligga kvar ibland när vi har gäster (det känns mkt lättare nu än det var första gången.. och gästerna verkar inte ha blivit bortskrämda än)

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja halvfabrikat behöver inte vara fel alls.

      dammråttor e söta!

      tack!

      Radera
  4. Hej! Ville bara skriva att jag saknar dina inlägg och hoppas att allt är bra med dig och alla barn...visst vore det tacksamt med en aaaaningen lättare väg emellanåt. Inatt var lilla tösen vaken nästan hela natten och när hon väl somnat kom mellangrabben och klämde sig ner så att man knappt inte fick sova de sista timmarna innan klockan ringde heller....stööön! Jag jobbar som tur är 80% och är ledig varje fredag och kan sova på dagen när den lilla sover och mellangrabben kan spela tv-spel under tiden...blev dock kort sovstund. Tyvärr är jag inte en superstrukturerad och effektiv person, delvis pga. den galna tröttheten. De tillfällen man trots allt varit lite förutseende, ordningsam och välplanerad ser man hur det lönar sig: lägga fram alla kläder för hela familjen kvällen innan, ställa fram allt som kan ställas fram inför morgondagens frukost, veckoplanera all handling och handla en gång i veckan samt veta alla middagar som skrivits ner för veckans dagar, packa idrottskläder så snart de plockats från torkställningen i gympaväskan, planera in handlades av barnkläder då det är utförsäljning och rea (köp overall på våren inför kommande vinter etc.). Man får ju räkna med att planeringen ofta skiter sig, men då har man ju åtminstone gjort allt man själv kunnat för att förbereda. Just nu sitter dock barnen och äter Bragokex för att jag ska kunna skriva detta meddelande...inte så välplanerat kanske, men jag är trots allt flexibel ;) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha du e underbar...gillar det där med kexen. Hoppas du är piggare nu. Nu har ljuset kommit. Jag har i alla fall mer energi. Man måste ju bli strukturerad när man skaffar barn. Det är hemskt. Jag är heller inte en sådan person. Men man får inte vara för hård mot sig själv.
      Kram!

      Radera
  5. Vad hände sen? Har plöjt igenom bloggen från start och vill så klart se mer :-) förstår så klart att det är mycket med tre barn, jobb och en relation som ska vårdas också. Och så ska man ju hinna med sig själv också... Är själv mitt uppe i en flytt till ett hus som vi renoverar, börjar närma mig höggravid, jobbar och så har lillkillen magsjuka mitt i allt... Underbara vardag! Har iaf funnit mycket inspiration och igenkänning här, tack för det!
    Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kuk att du hittat hit. Jag tog en paus. Men är tillbaka nu. Tror jag. I alla fall lite mer frekvent. Några inlägg per vecka ska jag försöka göra.

      Radera