20 dec. 2012

Livet är inte alltid så lätt.


Det är ju inte så att alla ens problem försvinner när man blir vuxen. Snarare tvärtom. Det blir bara fler "problem" att ta tag i. Eller kalla det "utmaningar" om du vill. Men man blir kanske lite bättre på problemlösning. 

Nu när jag är vuxen och tänker tillbaka på problem jag hade som barn så känns dom problemen så små. Om någon sa "hora" till en - så tog man jätte illa vid. Det var jordens undergång om killen man var kär i - inte gillade en

Idag är man bara väldigt glad att man inte fick den där killen. Och idag förstår man, att om någon kallar en "hora", så är den människan en väldigt liten och osäker person. Som egentligen bara behöver kärlek. Men var det stora problem.

Så fort ens barn ställs inför ett problem så är man där och ska hjälpa. Men på vår minsta dotters dagis finns en skylt som är så bra. Den lyder typ:

"Varje gång du hjälper ett barn med något barnet kan göra själv - tar du bort en möjlighet för barnet att utvecklas."

Ibland är jag där lite för ofta. Försöker hjälpa till med allt. Då brukar jag tänka på ovanstående citat. För ibland kan det faktiskt vara så att hjälpa är att stjälpa.

Mardrömmen är förstås om ens barn skulle bli mobbad eller bli allvarligt sjuk. Då ska man ju självklart rycka in och hjälpa så gott det går. Att inte kunna hjälpa sitt sjuka barn måste vara det värsta en förälder kan ställas inför.

4 kommentarer:

  1. Ja, HU! Det önskar man ingen! Men du har så rätt i det du skriver om hjälpandet. Å andra sidan är det en svår gränsdragning, ibland vill barnet kanske bara ha hjälp för att få lite omsorg. Om jag då som mamma vet att han kan om han vill och också ofta gör själv tycker jag nog jag ibland kan hjälpa också med sådant. Utan att stjälpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är svårt att dra gränsen. Men man känner nog när barnet mår bättre av att man hjälper till. Och du låter klok som en uggla - så du gör nog helt rätt. Omsorg fint ord :-)

      Radera
  2. Tänkvärt citat, ska försöka lägga det på minnet!

    SvaraRadera