17 maj 2013

Jag skulle vilja vara en gås

Som inte tog åt sig så mycket. Inte släppte in saker innanför huden. Ibland funkar det. Ibland kan jag bara stänga av. Men min oljeskada kom med föräldraskapet. Nu är jag en oljeskadad gås. En gås som bara stäpper in. Jag har blivit blödigare. Jag klarar inte av att titta på nyheterna varje dag. Jag blir väldigt låg av det. Jag klarar inte av att varje dag få höra om allt elände. Och tänka "det är den här världen mina barn ska växa upp i". Hör jag mer så sjunker jag. Därför låter jag hellre Bollibompa ljuda än nyheterna.

Hörde du om den där treåringen som … STOP!!! Jag vill inte höra. Inte för att jag inte bryr mig om människor och djur som far illa. Det är för att jag bryr mig för mycket. Jag mår illa om jag hör mer. JAG blir sjuk. Jag kan inte stänga av. Jag maler det i huvudet om och om igen.

Men är det rätt? Ska jag bara stänga av för att JAG mår dåligt? Eller är det min skyldighet att lyssna på allt elände som sker? För att då kanske göra något åt det? Då kanske jag skänker en peng i bössan på Konsum nästa gång?

Eller räcker det med att bara vara månadsgivare i Greenpease?

3 kommentarer:

  1. Försök att tänka så här: Genom att vara em kärleksfull förälder så ger jag förutsättningar för en bättre värld. Mina barn sprider den rikedomen till andra barn och så kan de gemensamt arbeta för en bättre värld. Det är det lilla som ger det stora. /kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan man tänka. Man vill ju inte uppfostra några småhitlers utan medkännande individer som bryr sig om andra varelser och natur. Bra tänkt! Kram

      Radera
  2. Usch, så där blev jag också efter att jag fick barn för ett halvår sedan. Känner inte igen mej själv, och har knappt sett några nyheter alls de senaste månaderna, vilket känns väldigt pinsamt...

    SvaraRadera