17 jan. 2013

Nattvaka





Enligt undersökningar så tar mammorna barnen mer på natten. Men det stämmer inte hos alla såklart.

Jag tar vår lilla bebis när han vaknar - medan pappan tar de stora två om/när dom vaknar. Vilket leder till att jag är mer trött nu för den lilla är förkyld och får sina tänder så han vaknar på nätterna av det hela tiden.

Självklart hjälps vi åt ibland. Men generellt har vi den uppdelningen.

Men när vi bara hade ett barn. Så tog jag nästan aldrig natten. Jag satt och skröt på en middag om att "vårt barn vaknar aldrig på natten". Då rättade min man mig och berättade att han var uppe minst två tre gånger varje natt... Jag hörde bara inte det. Jag sov som en stock.

Idag tänkte jag skaffa nya öronproppar eftersom jag tror att mina öron har vuxit på senare år. Jag hör mer på nätterna.

Hur är det med dig? Har du små eller stora öron på natten?


7 kommentarer:

  1. Före barnen var jag den som aldrig vaknade till något (tyvärr inte alltid ens väckarklockan). Därför är jag glad att jag numera har större öron och egentligen alltid vaknar nästan genast då något av barnen gråter eller ropar. Jag tar också barnen på natten för mina sömngåvor är fortsatt suveräna och jag somnar om på 30 sekunder. Då vårt äldre barn var litet och sov uruselt i ett år delade vi dock på nätterna så att maken tog natten eftersom han ändå låg vaken medan barnet skrek och så tog jag morgonen (i värsta fall före fem) och då fick maken sova ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina öron växte med barnen. Det är nog inte helt ovanligt. Så skönt att du kan somna om! Jag har oxå lätt att somna om men det har min man me som tur är. Måste vara superjobbigt om man INTE kan somna om. Ett år är ganska lång tid skönt då att ha någon att gå i skift med.

      Radera
  2. Det är helt otroligt hur olika man uppfattar sin insats. Jag och min man har verkligen olika uppfattningar hur mycket vi går upp. Han påstår att han gått upp typ tio gånger per natt medan jag är övertygad om att han bara gått typ fem. Men vi tar ett barn vardera på natten så det är väl relativt jämnställt på det sättet för barnen är olika jobbiga olika nätter.
    Dock så har jag historiskt tagit mycket fler.... men det skulle förstås min man inte hålla med om:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag känner igen det där. Båda parter uppfattar att man tagit mest. Man överdriver man kör martyrstajlen. Och så är man så trött så att det kanske känns som om man gått upp tio ggr fast det bara är fem.

      Kan man få igen saker man gjort hemma retroaktivt? I så fall kan jag bara lägga mig på köksbänken ett år fisa!

      Radera
  3. Ville bara säga att jag gillar din blogg väldigt mycket! Mycket glad att jag har hittat hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt! Välkommen! Smicker motages med glädje då det ibland är lite motigt att stänga av TVn och sätta pennan på blocket. Men när jag väl gör det så ger det så mkt tillbaka. Som en sådan här kompimang :-)

      Radera
  4. Vi tar varsitt barn och medan de var riktigt små hörde jag hur de andades fastän jag sov, men jag slappnar av mer och mer ju äldre de blir :-)

    SvaraRadera