20 nov. 2012

Uggletider


Jag vill ju hänga med ugglor. Dom e ju så roliga. Och snygga. Och intressanta. Dom gör så många spännande saker. Men som höna är det inte så lätt. Jag stiger ju upp med tuppen och då är inga ugglor vakna. Då har dom precis somnat efter nattens äventyr. Och när jag går och lägger mig - då drar dom ut på krogen.

Ibland råkar jag ringa en uggla lite för tidigt en helgmorgon, typ tio. DÅ är inga ugglor vakna. Om dom svarar så hör jag hur trötta dom låter. Då känner man sig som höna så dum och ber om ursäkt.

Förra veckan bjöd jag hem två ugglor. Mitt på dagen. Dom fick komma hit och hänga med mig och mina kycklingar. Hälsa på i vår vardag. Dom sa att dom hade trevligt i alla fall. Några dagar senare hälsade jag på ugglorna i deras vardag. Åh vad trevligt det var. Som höna är det kul att få komma ut och rasta sig lite i ugglornas värld. Se något annat. Slippa tänka på alla kycklingar (och tuppen). Bara äta, dricka och snacka skit.

Men som höna är det onekligen lättare att umgås med andra hönor och tuppar som har kycklingar. Vi har samma tider. Har vi middag så börjar den vid fem och är över vid tio. Alla är glada och nöjda över det, eftersom vi vet att vi måste gå upp senast klockan sju dagen efter.


2 kommentarer:

  1. Hahaha, vad roligt skrivet! Jag antar att man kan transformeras från uggla till höna i samband med att man blir förälder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. YES....den transformeringen är självklar...frågan är bara när man transformeras tillbaka till en uggla? Kanske när barnen flyttar hemifrån...och någonstans däremellan är man väl en hybrid :-P

      Radera