19 sep. 2012

Man hör sanningen från barn och fyllon.





Det är väl ingen hemlighet att man blir extremt varm (läs svettig) av att bära, lyfta, amma, serva barn.  Lägg sedan till att du inte har tid för dig själv längre. Så har du en vandrande stinkbomb. 

Min dotter kastade sig runt midjan på mig efter en svettig dag. Hon kramade mig och sa. 
- ÅHHH mamma du luktar så gott, du luktar mamma! Och jag kan inte mer än hålla med om det första. Jag luktar mamma... men gott nja.

Men man "får" ju inte använda en vanlig deodorant som innehåller aluminium. Och min är slut så då begav jag mig tillsammans med en annan mamma till hälsokostbutiken för att inhandla en ny. Väl där så blev vi övertalade att köpa EN KRISTALL. Ja du läster rätt. Den ska tydligen neutralisera svettlukten. Vi kunde inte låta bli att köpa den. Det ska bli MYCKET intressant att se om den funkar. Eller om det är Hokuspokus.

PS En mycket bra present till en nybliven mamma är en deo UTAN aluminium. Du behöver inte köpa en kristall det finns många andra deo's jag lovar att presenten kommer att användas D.S 


6 kommentarer:

  1. Varför får man inte ha aluminium (det har jag totalt missat). Och vilka märken finns utan?

    SvaraRadera
  2. Det sägs framkalla cancer ( som allt annat) men jag vet ju inte om det stämmer. Och att ha det under armhålan när man är gravid eller ammar sägs heller inte vara bra för barnet. Jag visste inte detta förrän en kompis berättade för mig för ett år sedan. Men det behöver ju inte stämma. Jag hör till den nojiga procenten som springer och köper en deo fri från aluminium. Tydligen så stoppar metallen svettkörtlarna från att öppna sig. Vilket låter bra och effektivt men samtidigt så tar kroppen upp metallen så det är ju mindre bra :-(
    Du kan köpa deos fria från aluminium på hälsokost ( och apotek tror jag)

    Dock skulle jag INTE rekommendera kristallen efter jag läste lite på nätet. Tydligen inte så effektiv...

    Säg till om du hittar en bra deo :-P

    SvaraRadera
  3. Ja dofter av en mor är underbara. Upplevde en fantastik doft för knappt en månad sedan. Väntade på färjan och gick ut och hämtade frisk luft, barnbarnet började dofta på en nyponros och jag tog tillfället att också ta en ordentlig inhalering av doften och plötligt förflyttade jag mig till barndomen och min mor. Rosen doftade "glycerin, sprit och rosenvatten", den enda form av parfym min mor använde. Underbart!! Tack lilla barnbarn för din nyfikenhet som fick mig att få denna upplevelse!/A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dofter kan ge härliga minnen. Känner igen det där ;-)

      Radera
  4. Nejdå aliminium har inte någon sådan effekt. Fast undvik att äta en hel deo då kan det bli rejält ohälsosamt. Om du vill lära dig ren fakta om skönhets hälsoartiklar är det här en bra vetenskaplig sida där man även kan ställa frågor. http://thebeautybrains.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm OK. Ha ha ja äta en hel deo hoppar jag gärna över. Jag har använt deo MED aluminium i 35 år så jag hoppas det du säger är sant. Men eftersom jag är så nojjig och att dom har tagit bort aluminium i alla deos på hälsokostaffärerna så ser jag ingen anledning till ATT använda det. Det har ju någon effekt på svettkörtlarna dvs pluggar igen dom och det "känns" inte så bra. Men som sagt jag har inga vetenskapliga bevis att det skulle vara "farligt". Tycker bara att det känns onödigt om det finns bra alternativ.
      Och Kristallen FUNKAR faktiskt. Är själv mycket förvånad över detta.

      Tack för länktipset ska kika på detta!!!!

      Radera