22 maj 2012

Två egenföretagare diskuterar




Jag håller just nu på med mitt bokslut. Går igenom alla kvitton för året som gått. Väldigt försenad men som alltid så kommer det saker i vägen. Och med en liten bebis och två till små barn så går det inte raketfort direkt.

När jag var nystartad egen företagare så diskuterade jag med en kollega vad man kan dra av på företaget. Vi räknade ut att vi skulle tjäna på att dra till Japan eftersom traktamentet var så högt där och vi skulle ju få bo gratis hos en kompis. De var de lyckliga dagarna. Då var allt som man kunde dra av på företaget gratis. Dessvärre har jag nu några år senare börjat förstå hur allt hänger ihop lite mer. Om mitt företag betalar = mindre lön+pension till mig. 

Så...

"There ain't no such thing as a free lunch" ...det är bara det att man får betala senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar