8 maj 2012

När har man hittat sig själv?


Idag har jag irrat omkring med bil i Stockholms innerstad i en timme för att till slut komma till rätt adress. Saken är den att jag;

1. Har världens sämsta lokalsinne.
2. Är en dålig kartläsare.
3. Inte är van vid att brottas med snabba budbilar i en storstad.

Dessutom skulle jag till en helt nybyggd stadsdel där jag aldrig varit. Jag bestämde mig för att ta det med ro och tänka att jag lär mig alltid något nytt om vägarna i stan. (Även om jag svor några gånger) Till slut så frågade jag en cigarettrökande tant efter vägen. Trots att hon blåste in cigarettrök i bilen så är jag henne tacksam för att jag tillslut kom rätt.

Vad jag däremot har hittat är - mig själv - efter många år. Mitt "grund-jag". Men jag har kommit fram till att ens "jag" ändras ju. Precis som en stad som byggs ut och förändras så ändras jaget med. Visst, jag är samma person i grunden men jag detaljerna ändras. Och det är rätt festligt att man kan lära känna nya sidor hos sig själv, och känna att man utvecklas. Samt att man aktivt kan påverka och finjustera sig själv.

Så om du håller på att "hitta dig själv" tänk på att det är en pågående process som aldrig tar slut. Så sluta leta för mycket då blir man bara knepig. Du kommer ändå förändras hela tiden. 

En person som verkligen fick mig att förändras till det bättre var Kaj Pollak. Rekommenderar alla som vill ha en mer positiv livssyn att gå på en föreläsning med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar