24 maj 2012

Dela på barnen så slipper ni dela på varandra.


Enligt forskning så är det större risk att man separerar om man inte delar på föräldraledigheten och inte lever i en jämställd relation. Detta kan säkert stämma. Dock tror jag inte att man behöver dela med millimetermått men så pass mycket att man får en förståelse för varandra. Åt båda hållen. Hur det är att vara hemma och hur det är att jobba och sedan komma hem trött till en krävande familj.

Nu ska jag dela med mig av ett tips:
Efter första tiden med bebben, som mamman av naturliga skäl har. Dela upp det. Så att du jobbar "typ" halva veckan och var föräldraledig halva veckan. Jag har själv gjort detta med två barn. Då har man det bästa av två världar. Får mysa med barn halva veckan och jobba halva. Då hinner man inte tröttna på varken det ena eller det andra. (Ja, man kan faktiskt tröttna på att torka bajs och snor). Samt man får vila upp sig och får mer energi till både sina barn och till jobbet. Du förlänger ju faktiskt föräldraledigheten på detta vis. Du kan vara hemma längre med ditt barn och får en mjukstart tillbaka till jobbet.

Visst jag fattar att detta inte funkar för alla. Men för förvånansvärt många. På många jobb kan man arbeta halvtid under ett halvår utan problem.

4 kommentarer:

  1. Vi delar! Med Lilly jobbade jag 60 å B 40%, nu med Ted ska jag jobba 40 och B 60%...tycker oxå att det är skönt att få lite av båda världar. Nu lever iaf jag i min lilla trygga hemmabubbla och ingen har nån press eller förväntar sig sk mycket av mig. Rätt skönt! Så länge vi har råd kommer jag att arbeta mindre...självvalt! Jag tror jag hinner arbeta sen... Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. GÖTT! OCH ni får jämställdhetsbonus :-D

      Hemmabubblan är ju oxå "skön" men jag kan känna att den oxå kan vara stressig innan man blir varm i kläderna. Jobba, det kommer du göra resten av ditt liv... och det kan ju bli länge har man förstått. Tänk bara på att mannen får kompensera din pension under åren om inte han går ner i tid oxå *blink* Blink*

      Radera
  2. Varför måste mamman vara hemma den första tiden "av naturliga skäl"? Jag fick barn i februari. Min sambo och jag var hemma tillsammans de första fem veckorna (man kan ta ut föräldrapenning 30 dagar tillsammans från i år), därefter har vi varit hemma 50% var. Jag är så trött på att amning används som svepskäl för att inte frångå gänse normer. Det går utmärkt att pumpa och mata med flaska de dagar jag jobbar och om vår bebis någon gång skulle få lite bröstmjölkersättning är inte heller hela världen. Hela familjen mår toppen, vi är likvärdiga föräldrar för vårt barn och står lika stadigt på arbetsmarknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ni varit hemma samtidigt! Ni bidrar till ett MYCKET mer jämställt samhälle. Som både NI och samhället tjänar på. Det låter som en toppenlösning för ER att dela 50% även första tiden!

      Personligen skulle jag inte vilja pumpa en enda gång till. Jag pumpade till förbannelse med min "tvåa" och den där pumpen ger mig ÅGREN! Helst inte igen för min del. Jag gjorde inget annat än att pumpa pumpa PUMPA...så nej tack. Då tar jag hellre till ersättning. Sägs att den ändå har mindre gift i sig än bröstmjölken :-)

      Sedan har vi ju det där med flaska. Hm när jag väl gett flaska till min dotter så ville hon INTE ha något annat + att hon hade kolik och kräktes upp maten hela tiden. Så jag kunde inte amma henne utan satt och pumpade ut mjölk sedan gav jag det till henne i flaska. Detta höll jag på med i tre månader...fattar inte varför jag inte gav henne ersättning men men man lär sig.

      Och då till det "naturliga". Det är ju faktiskt naturligt att amma och att mamman på så sätt får en viktigare roll i början. MEN det är ju även naturligt att gå naken, bajsa ute i djungeln och inte äta tillagad mat. Men vem gör det?

      Vi lever ju i ett rätt onaturligt samhälle. Vi åker buss, surfar på internet, bloggar, har glasögon, gör kejsarsnitt, sminkar oss, står i kö... Man drar själv gränsen för vad man själv tycker är naturligt för en själv. Det är ju olika från person till person. Det som känns rätt för DIG är rätt för DIG.

      Tack för din kommentar. Blev inspirerad och kanske gör jag en egen illis om det "NATURLIGA".

      Ta hand om dig och er familj och "keep up the good work"

      Miss i

      Radera