9 jan. 2013

Är barnbarn livets efterrätt?


Jag är väldigt tacksam över att barnens mor- och farföräldrar äter efterrätt. Speciellt nu när jag är själv en vecka med tre små barn. Så skönt att få avlastning. 

Men tiderna förändras. Nu kanske man inte kan säga att det är "livets efterrätt" längre. Kanske har barnbarnen blivit "livets huvudrätt"? Det blir liksom mer vardag att finnas där för sina barnbarn för vissa. Man får ta det "tråkiga" oxå.

Men en mormor kan ju ändå säga - nej tack, jag orkar inte mer efterrätt denna vecka. Om det blir för mycket. Så jag tycker nog uttrycket fortfarande stämmer.

Det känns som om det är många pigga mor och farföräldrar där ute som både vabbar, hämtar, lämnar, uppfostrar och tar med barnbarnen i deras vardag. Kanske är barnbarnen den nya accessoaren för en stolt mormor eller farfar? Som dom kan ta med och visa upp? 

Till helgen ska min äldsta dotter hänga med mormor till en väninna och hennes barnbarn. Vilket jag tror blir skoj för alla... men jag ger inga garantier att hon sköter sig :-P


1 kommentar:

  1. För något år sedan skrevs det artiklar om att mor- och farföräldrar inte alls vill ta hand om sina barnbarn. Dom har sitt liv och vill inte snyta barn igen. Jo, bara när dom själva vill och har tid.

    SvaraRadera